Klik of træk med musen - Klik på 

 for at gå ind i rum

Virtual reality

HVORDAN KAN VI BRUGE VIRTUAL REALITY INDENFOR DESIGN OG ARKITEKTUR?

Alle snakker om det, men få har prøvet det. Virtual Reality er et brandvarmt emne, og 2016 ser ud til at blive året, hvor det for alvor kan vise sig at slå igennem. Det mest nærliggende spørgsmål er selvfølgelig, hvad skal vi bruge VR til?
Med en baggrund indenfor arkitektur og design vil vi her give vores bud på, hvordan man med fordel vil kunne udnytte VR indenfor design, indretning og arkitektur.

VR har eksisteret i flere årtier, men det er først indenfor de seneste par år at teknologien har nået et brugbart niveau, som er til at betale. En af udfordringerne med VR er, at det stadig er relativt få der har prøvet det, og oplevelsen af VR er essentiel for at forstå de muligheder, som teknologien bringer. VR briller som eksempelvis ”VR Gear” gør det muligt at lave smartphones om til VR headsets for få penge, hvilket er et stort skridt på vejen mod at gøre VR mainstream både for forbrugere og virksomheder.

Der er et kæmpe potentiale i VR og med udsigt til at kunne gå hen og blive alle mandseje indenfor få år, er det kun et spørgsmål om tid før det går fra nice-to-have til need-to-have. Udfordringen er at finde ud af, hvordan VR kan bruges meningsfuldt og værdiskabende både for virksomheder og forbrugere.
Forbrugere bliver i dag bombaderet med tusindevis reklamebudskaber dagligt, som de knap nok ænser, man kan næsten tale om at de har udviklet deres egen ”ad-blocker”. Det har ledt til devisen om at ”content is king” og at man bør fokusere på at skabe relevant indhold.
Vi tror på, at det samme kommer til at gøre sig gældende inden for VR. Det er essentielt, at VR ikke blot bliver endnu en kanal, hvor man kan nå forbrugeren med det samme budskab, men bliver tænkt som en selvstændigt værktøj, der kan skabe vilde brugeroplevelser.
Vi vil her give et par eksempler på, hvor vi ser et kæmpe potentiale for VR i vores branche.

Virtual Reality gør det muligt at fremvise projekter på tværs af tid og sted, hvilket kunne give god mening for eksempelvis ejendomsmæglere. En potentiel køber kunne få et par VR briller med hjem, og derefter give sig i kast med at besøge boliger hjemme fra sofaen. Det er relativt simpelt, men ligner til forveksling meget de 360 billeder man allerede ser hos ejendomsmæglere.

Der hvor det for alvor bliver interessant er når man kan få lov at ændre på virkeligheden. Man kunne eksempelvis gøre det muligt for køberen at rive en væg ned, skifte gulve eller bygge et børneværelse i Virtual Reality, og derved tilpasse husets potentiale til køberens behov.
Det samme gør sig gældende for projektbyggeri og typehuse, hvor man ønsker at hjælpe potentielle køberes fantasi på vej, og illustrere hvordan det endelige resultat kommer til at se ud.
Det er kun fantasien, der sætter grænser for, hvad man kan lave i Virtual Reality og vi ser et stort potentiale for teknologien indenfor arkitektur og design, hvor det kan skabe værdi for både forbrugere og virksomheder.

Vi har fået bragt en artikel om VR i Branche fokus, som du kan læse her (side 45)



3d-empire a/s • Havnegade 2B • 8000 Aarhus C • Tlf.: + 45 86 20 94 93 • E-mail: info@3d-empire.dk • CVR: 30 20 81 02

Familier med kræftramte børn Børsen gazelle virskomhed 2014 Vi er en kreditværdig virksomhed baseret på Bisnodes kreditvurderingssystem. Vurderingen er foretaget ud fra en mængde forskellige beslutningsregler. Oplysningerne bliver opdateret dagligt via Bisnodes database. Kreditvurderingen af virksomheden er således altid aktuel. aaa bisnode 2016 aaa bisnode 2015 aaa bisnode 2014